Spelarpresentation: Johanna Lindbäck

För att stilla er söndagsångest har vi tagit tillfället i akt och stoppat vår kapten Johanna Lindbäck för att svara på våra frågor. Johanna är sedan många år tillbaka lagkapten i laget och blev i mitten av förra säsongen omskolad från forward till mittback. Som mittback är hon placeringssäker och duktig med huvudet men besitter ändå offensiva kvaliter som visar sig i avgörande passningar. Är teknisk och besitter ett bra skott.

Fakta:
Nummer: 13
Namn: Johanna Lindbäck
Smeknamn: Lindbäck
Position: Mittback sen ett år tillbaka. Är annars "utbildad" forward :)
Ålder: 19, snart 20.
Modersklubb: Assi IF
Antal säsonger i a-laget: 6
Höger eller vänsterfot: Höger
Styrka: Passningsspelet
Svaghet: Just nu är det konditionen som spökar mest.
Kännetecken på plan: Hörs en hel del

Så, Cap. Ännu en säsong har dragit igång, vad har du att säga om gårdagens match?
Är otroligt nöjd över våran prestation! Vi fick både anfalls- och försvarsspelet att funka otorligt bra. Vi rullade boll precis som vi ska och kan, kom till mycket lägen och vågade verkligen spela ut och äga boll under lägre perioder vilket resulterade i att vi tröttade ut motståndet och inte oss själva. En mycket bra laginstas, alla presterade och ville ta hem denna match. Fortsätter vi såhär kan det gå riktigt bra i år, men för det krävs mycket av oss alla. Att vi verkligen inser att vi måste göra precis allt vi kan i varenda match för att hitta samma spel.

Kapten i laget denna säsong med, du har massor med rutin i den rollen nu.
Vad skulle du säga att en bra kapten gör och inte gör?
En bra kapten ska kunna peppa sitt lag, finnas till i både med- och motgångar, och inte bara gotta sig åt det som är bra. En bra kapten (samt spelare) ser hela laget och inte bara sig själv. Faller laget så faller jag, då spelar det ingen roll hur min egen statistik ser ut. En bra kapten ska finnas till även utanför planen och skapa ett förtroende hos alla spelare. En bra kapten ska kunna lyfta sitt lag och inte "dra ner" det. Dessa saker är väl dom som jag tycker är viktigast, sen vad en kapten inte ska göra är väl motsatsen :) Som kapten bär man ett stort ansvar men jag tycker bara att detta är roligt, speciellt i ett så underbart lag som vi har :)

Hur ser du på den kommande säsongen? Vad ska vi göra annorlunda denna säsongen efter förra årets mellanår?
Som allt ser ut idag så har vi ett mycket bra lag och håller vi den form vi är i nu och klarar oss från skador så kommer det gå riktigt bra. Vi har satt upp ett mål och det är att vinna varje match och vi kommer definitivt göra allt vi kan för det och kommer utan tvekan att strida bland topplagen. I år ser serien tuff ut med många riktigt bra lag, vilket bara känns roligt. Vi har nu fått träna ihop oss och lärt känna varandra bättre både på och utanför planen och bara det gör otroligt mycket för oss som lag. Och precis som lina säger är alla ett år äldre och alla har nu kommit in i div 2 fotboll, vilket resulterar i en jämnare nivå i laget. Det vi kan göra annorlunda är att spela med mer tålamod, våga spela vårt eget spel och att ta en match i taget och inte blicka framåt för mycket. Jag tycker att spelet i gårdagens match är något som vi bör sträva efter att hitta i kommande matcher. Klarar vi detta och spelar som vi kan så tror jag allting kommer gå jätte bra.

Hur ser du på din egen säsong?
Jag har satt upp egna små mål för mig själv som jag är fast besluten på att nå! Eftersom jag missat mycket av försäsongsträningen (pga sjukdomar) så måste jag jobba mycket på den fysiska delen själv, vilket jag är i full gång med så konditionen kommer i topp:) Och klarar jag mig från sjukdommar och skador så känner jag på mig att jag kommer få en bra säsong i år.

Enligt egen utsago är av dina svagare sidor, geografi. Men vad bottnar det uttalande i från? :D
Jaja, vi kan väl lägga det där bakom oss nu. Okej jag råkade säga att Australien var Japan. Men hallå man kan väl missta sig, eller? :) haha

Övrig kuriosa:
Detta vet ni inte om mig: Älskar att räkna matte, vilket de flesta redan vet. Så jag är nog en ganska öppen person, tror ni vet det mesta om mig :)
Jag blir imponerad av: Människor, hur många typer av människor det finns och hur olika alla är.
Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag: Resa, köpa ett fint hus (förmodligen flera), se till att mina nära och kära har det mer än bra och skänka pengar till behövande. Och köpa en hummer, vit med rosa fälgar ;)
En person jag vill träffa är: Henke Larsson
Och under en dag skulle vi: Han skulle få lära mig allt han kan om fotboll:)
En sak jag inte klarar mig utan är: Mat!
Jag älskar: Givet är Daniel, familj och vänner. Men annars är det utan tvekan att vinna, är nog världens sämsta förlorare :)
Jag ogillar: Falska människor
Innan match måste jag: Äta
Mitt bästa fotbollsminne är: Cup kommunal guldet :)
Årets genombrott i laget är: Finns många som redan har och kommer fortsätta gå framåt mycket, men om jag ska säga någon så blir det Maria Lundbäck :)

Cap i duell

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0